Tourist LeMC

Tourist LeMC

© Dries Luyten

Altijd onderweg, het zou de ondertitel kunnen zijn van En Route, het tweede album van Tourist LeMC, een krachtig en rijk geschakeerd - en helemaal volwassen – vervolg op zijn opmerkelijke debuut Antwerps Testament (2010).  

Tourist LeMC – né Johannes Faes – ontpopt zich op En Route als meesterlijk verteller-causeur, en houdt zijn titel van officieus Antwerps stadstroubadour mooi in ere. Je zou En Route gerust kunnen beschouwen als een coming of age-plaat, waarin Tourist LeMC – dertig geworden - het bilan (hand in eigen boezem op de light-reggae van ‘Bilan’) opmaakt van zijn jeugd. Het resultaat is een paar scherpe maatschappijkritische en ietwat spirituele, persoonlijke beschouwingen. Het was ten tijde van HUMO’s Rock Rally al duidelijk, maar met En Route slaat  Tourist LeMC voorgoed een brug tussen Nederlandstalige folk en hip hop. Tevens houdt hij niet enkel de erfenis van Wannes Van De Velde in ere, maar ontgint hij een pad dat nog vrijwel geen enkele volkszanger/hip hop artiest hem voorging.  

Tourist LeMC bewandelt – met andere woorden – onontgonnen gebied. En dat levert bijwijlen straffe en beklijvende songs op, niet het minst om de rake lyrics en straffe productie. Wat te denken van titeltrack ‘En Route’, een krachtige beginselverklaring waarin Tourist LeMC eens en voor altijd zijn plek opeist (‘Toen ik de deur sloot, de wereld in trok / De straat op, mijn troep, mijn lot, /De dag op dag dagen op het ritme van hiphop, /Een enkeling geloofde, de meesten dachten zot, /MC, berucht of beroemd,/Ik werd Tourist, je hebt misschien al van mij gehoord). Of van ‘Verhalen van de wijk’, een pakkende getuigenis waarin het leven voor een aantal minder gefortuneerde medemensen lijkt op draaien in een tredmolen, zonder rooskleurig einde (Grijze ogen lopen door de wijk,/De lijnen in 't gezicht vertellen generatiearm,/Flashback precies we liepen hier tien jaar geleden al,/In cirkels vicieus en onverkiesbaar als milfa)  of ‘Miljonaire’, een hommage aan het oude Antwerpse volkslied ’12 zakkenmiljonairs’ van Djon Lundström.

Als maatschappelijk werker uit de Antwerpse wijk Seefhoek werkt en leeft hij tussen zijn inspiraties en staat hij met beide voeten recht in het leven zoals het is. Aan zijn songs hangen verhalen, geen blingbling. De teksten staan gestanst op een lekkere flow en groove, met herkenbare thematieken, maar nooit zwaar op de hand. Opmerkelijk op ‘En Route’ zijn ook de samenwerkingen met Flip Kowlier (‘Troubadours’), Bart Peeters (in onvervalst Boechouts op ‘Meester Kunstenaar’), de Nederlandse artiest Fit (‘Adieu’) en Wally (‘Horizon’), stuk voor stuk artiesten die graag grenzen aftasten, en niet voor een genre te vangen zijn. Net zomin als Tourist LeMC, die met En Route anno 2015 toont een rechtmatige erfgenaam te zijn van Wannes Van De Velde, wiens erfenis bedacht wordt met een eigenzinnige bewerking van diens ‘Deze Nacht’. Tourist LeMC, Ristou le Troubadour, is altijd onderweg en heeft iets te vertellen.