Roland Van Campenhout

Roland

© Stephan Van Fleteren

Roland is ooit nog pompbediende geweest in een tankstation en een mayonaisepot voor Devos-Lemmens, maar ondertussen is hij al decennia lang bekend als een getalenteerde en creatieve gitarist, een groot singer-songwriter en een bijzonder sympathieke muzikant.

Roland is de zoon is van een vroeg gestorven jazzmuzikant, maar zelf is hij pas op latere leeftijd met muziek begonnen. Hij leert drummen tijdens zijn legerdienst. Op zijn twintigste richt hij de William & Roland Skiffle Group op. In ‘Trefpunt’, het café van Walter De Buck, geeft hij zijn eerste optreden, in ruil voor een macrobiotische maaltijd. Betaald wordt hij niet, maar hij mag er gratis drinken. Toen al.

Hij staat ook op de planken met het folkduo Miek en Roel en daarna begint hij met Roland & the Blues Workshop. Zijn doorbraak komt er op Jazz Bilzen in 1968.

In de jaren zeventig gaat hij bij de band van de Ierse gitarist Rory Gallagher spelen. Hij gaat mee op tournee en trekt de hele wereld rond, zelfs tot in Singapore. Tijdens een optreden in de Royal Albert Hall in Londen gaat hij af als een gieter wanneer er scheerzeep uit z’n gitaar komt. Hij wordt opgemerkt door Status Quo, maar een samenwerking komt er niet: ‘close but no sigar’.

In de volksmond is Roland de sympathieke, bebaarde bluesmuzikant die nooit op tijd komt en een nomadenbestaan leidt. Veel daarvan is waar, maar het is beter geworden, met ouder te worden en door zijn dochter Emma, met wie hij vandaag ook al eens op de planken staat.

Roland is een voorbeeld voor velen, de ontdekker van velen zoals Pieter Jan De Smet, Steven De Bruyn, maar ook de ideale sidekick van velen, zoals Jean Blaute, Wannes Van De Velde en Charles & Les lulus (Arno).

Roland is goed thuis in blues, maar ook in reggae, country, jazz, wereldmuziek en folk. Hij is muzikaal erg nieuwsgierig. Carrière, planning en marketing liggen ver van zijn bed. Hij draait al 40 jaar mee en is samen met zijn generatiegenoten ouder geworden, maar heeft ook telkens weer een nieuw publiek kunnen aanspreken en aansluiting gevonden bij nieuwe generaties.